donderdag 25 januari 2007

Discussie

Er zijn mensen bij mij op school, betergezegd bij mij in de klas die geen discussie kunnen voeren. Die voelen alles aan als kritiek en als belachelijk maken van een ander, maar niets is minder waar want discussie voeren is altijd over een onderwerp en daar heeft iedereen zijn of haar mening over. Een mening, een mening zegt het al. Jij meent iets, maar dat is vanuit jouw eigen perspectief. Dat hoeft helemaal niet de mening te zijn van iemand anders. Als iemand zegt:' Ik vind Nederland vol en wil geen buitenlanders in mijn land hebben' Dan is dat zijn volste recht om zo te denken over Nederland en buitenlanders.Maar het is dan ook mijn volste recht om het daar helemaal mee oneens te zijn. Vanuit die perspectieven kun je gaan discussieren met elkaar. Als er dan mensen zijn die op elk woord dat je zegt gaan zeggen: '' dat is niet waar'' of '' dat slaat nergens op'' dan heb je het lekker getroffen. Discussieren is eigelijk met die woorden niet meer mogelijk want ze snappen de essentie van discussieren niet. Ze weten niet hoe het moet, hoe het er aan toe gaan of hoe je je mening goed kan onderbouwen. Want dat zijn ook vaak de mensen die gaan roepen: " daar ben ik het niet mee eens''. ' Oke' zeg ik dan. ''Waarom dan niet als ik vragen mag'? 'Nou, gewoon dat vind ik gewoon zo' wordt er dan geroepen. Lekker sterk onderbouwd. Enfin, door met de discussie. Ze vinden mijn mening niet belangrijk, vertellen ze je open. Maar als ik geen mening had gehad dan hadden hun geen discussie en dan werd er ook niet om hun mening gevraagd. Er zijn meningen nodig, altijd en overal. Als er geen meningen zijn of als er maar een mening is van 1 persoon of 1 bepaalde groep dan wordt er altijd gekozen voor die manier en valt er geen discussie te voeren. Dus vrijheid van meningsuiting is een heel belangrijk iets. Mensen vergissen zich daar vaak sterk in. Ik hoop dat mensen onthouden dat je een mening mag geven over een bepaalde zaak maar als je dat doet, dat je dan ook even onthoudt dat er nog meer mensen zijn. En die mensen hebben ook allemaal een mening, luister daar ook naar. Ik heb het nu over een simpele discussie in de klas. We voerden daar een discussie over de juiste manier van discussie voeren. Gaven onze mening over hoe je je mening het beste kan geven. Dit gebeurt niet alleen in mijn klas, maar op een veel grotere schaal. In de 2e kamer. In bepaalde landen, tegen andere bepaalde landen. En daar moeten wij als mensen ons toch echt zorgen over maken. Luister naar elkaar, bepraat dingen. Als je ergens niet uit komt ga dan niet gelijk schieten of vechten. Discussies bestaan om ze ook te kunnen voeren, dat lukt nooit op een agressieve manier. Dat lukt alleen op een rustige en verzorgde wijze, door middel van je mening geven en ook de mening aan te horen van de andere partij. Luisteren naar elkaar, ik heb het gevoel dat mensen het woord 'luisteren' al heel lang uit het oog verloren zijn.

Geen opmerkingen: